rebranding Nowy Rok 2014 logo identyfikacja wizualna corporate identity brand design tożsamość wizualna herb heraldyka flaga godło orzeł Aleksander Bąk



Noworoczne życzenia zmiany na lepsze — „od ręki”


— po podpisaniu umowy :)



--
Sylwester '13/ Nowy Rok '14











Powstanie Wielkopolskie, Kokarda Narodowa, rozetka, barwy narodowe, symbole narodowe



95 rocznica Powstania Wielkopolskiego



--

[P] 27 grudnia 2013 r.










Boże Narodzenie 2013 życzenia świąteczne Aleksander Bąk



— z najlepszymi życzeniami dla tych, którzy nie widzieli, a wierzą na… Słowo.


--
Boże Narodzenie 2013











stan wojenny 13 grudnia 1981 Teleranek Jaruzelski plakat Telewronek Aleksander Bąk



32 rocznica wprowadzenia stanu wojennego


— dla tych, co pamiętają ten poranek o godzinie 9:00.


[P] 13.12.2014











plakat Papież Franciszek Człowiek roku 2013 Magazyn Time Pope Francis Person of the Year Aleksander Bąk



Papież Franciszek — Człowiek Roku 2013




[P] 13.12.2014










nowe logo MSW identyfikacja wizualna Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Brand New Idea Elżbieta Skrzypek logo konkurs MSWiA Aleksander Bąk




Nowe logo MSW, czyli… „kreatywne nawiązanie”


Z informacji MSWiA z dn. 22 września 2008 r.: „Konkurs na logo MSWiA — nierozstrzygnięty. Konkurs na znak graficzny (logo) dla MSWiA nie został rozstrzygnięty. Z uwagi na niski poziom, zarówno pod względem wizualnym jak i merytorycznym, spośród 133 zgłoszonych prac Kapituła Konkursowa nie wyłoniła żadnego zwycięzcy.” 1


Z informacji ministerstwa na Facebook'u z dn. 10.12.2013 r.: „Uprzejmie informujemy, że uruchomiliśmy serwis www.msw.gov.pl w nowej odsłonie. Prosimy o pisanie w komentarzach do tego wpisu, co się wam w nowej stronie podoba oraz co należy jeszcze zmienić. Będziemy wdzięczni za wszelkie uwagi :)” 2


Z pisma MSW z dn. 29.11.2013 r.: „W związku z faktem, iż w dniu 18 listopada 2011 roku w miejsce Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji zostało utworzone Ministerstwo Spraw Wewnętrznych pojawiło się wiele rozbieżności w zakresie stosowania oficjalnego znaku Ministerstwa oraz wszelkich materiałów nim opatrzonych, które funkcjonowały w obrębie resortu w kilku wariantach graficznych. W celu zapobieżenia rozbieżnościom pojawiającym się w tym zakresie, Ministerstwo zleciło uporządkowanie systemu identyfikacji wizualnej, wraz z przygotowaniem znaku graficznego. […] W wyniku przeprowadzonego postępowania ww. zamówienie zostało zlecone firmie BRAND NEW IDEA Elżbieta Skrzypek, z siedzibą w Warszawie. […]” 3


Z informacji na stronie Brand New Idea z dn. 22.10.2013 r.: „Identyfikacja wizualna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Zakończyliśmy prace nad uporządkowaniem wizerunku MSW. Stworzyliśmy znak odnoszący się do identyfikacji narodowej i nawiązujący do poprzedniego logo instytucji. Opracowaliśmy również inne elementy identyfikacji oraz wzory dokumentów i materiałów promocyjnych Ministerstwa.” 4


--
Koncept projektowy — konkurs na logo MSWiA, 2008 — Aleksander Bąk
Projekt logo oraz identyfikacji wizualnej MSW, 2013 — Brand New Idea Elżbieta Skrzypek, Warszawa
1. msw.gov.pl
2. www.facebook.com/MSWRP
3. Odpowiedź MSW z dn. 29.11.2013 r. na wniosek o udzielenie informacji publicznej z dn. 5.11.2013 r.

[P] 10.12.2013











projekt plakat Vibre Poster Festival Iran 2013 All about Cancer Aleksander Bąk



„All about Cancer”


Plakat nagrodzony na 2 edycji międzynarodowego festiwalu plakatu „Vibre Poster Festival” w Iranie.


--
Vibre Poster Festiwal, Iran











konkurs na plakat UPRP 2013 ochrona własności intelektualnych projekt Aleksander Bąk



„Ochrona własności intelektualnej” — konkurs na plakat UPRP


* Okoliczności zgonu: W przeglądzie ofertowym Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dn. 6.05.2013 r. na opracowanie logo projektu „Budowa platformy e-usług Urzędu Komunikacji Elektronicznej” wybrana została oferta na kwotę 1,23 zł brutto za wykonanie przedmiotu zamówienia.


--
Urząd Patentowy RP











Święto Niepodległości 11 Listopada życzenia kartka na Niepodległą Aleksander Bąk




11 Listopada — Narodowe Święto Niepodległości











Godło orzeł symbole państwowe, Prezentacja Wywijanie Orła, Aleksander Bąk Panel „Design Narodowy” Targi Wiedzy Graficznej STGU



godło orzeł herb Polski symbole narodowe panel Aleksander Bąk Design narodowy Targi Wiedzy Graficznej STGU jakiznaktwoj.pl Włoszczyński ALW Orli Dom

godło orzeł herb Polski symbole narodowe panel Aleksander Bąk Design narodowy Targi Wiedzy Graficznej STGU jakiznaktwoj.pl Włoszczyński ALW Orli Dom

godło orzeł herb Polski symbole narodowe panel Aleksander Bąk Design narodowy Targi Wiedzy Graficznej STGU jakiznaktwoj.pl Włoszczyński ALW Orli Dom

godło orzeł herb Polski symbole narodowe panel Aleksander Bąk Design narodowy Targi Wiedzy Graficznej STGU jakiznaktwoj.pl Włoszczyński ALW Orli Dom

godło orzeł herb Polski symbole narodowe panel Aleksander Bąk Design narodowy Targi Wiedzy Graficznej STGU jakiznaktwoj.pl Włoszczyński ALW Orli Dom




Skrótowe podsumowanie problemu użytkowania godła państwowego w przestrzeni publicznej. Pełna prezentacja niedługo w sekcji case-by-case.


--
Prezentacja tematyczna
Aleksander Bąk © 2013
Panel „Design Narodowy”
Targi Wiedzy Graficznej
Warszawa, 27 października 2013 r.
Organizator: STGU
Wizerunek Orła Białego na pieczęci majestatowej Przemysła II, 1295 r.
Trawestacja karykatury S. Wyspiańskiego — Bitwa pod Grunwaldem — J. Matejko














O „wywijaniu orła” w Warszawie


Opracowanie standardów tożsamości wizualnej administracji państwowej, tworzącej wizerunek nowoczesnego państwa, jest możliwe. Niestety urzędowa praktyka stosowania jego wizerunku przypomina przysłowiowe „wywijanie orła” (więcej: JakiZnakTwoj.pl). Postulat odejścia od wizualnego „wyróżniania się” urzędów i wyboru wspólnego symbolu wydaje się trudny, ale czy właściwe rozwiązania przychodzą lekko? Wymaga to jednak dalekowzroczności, zdecydowania i determinacji, graniczącej z męstwem. Trzeba odwagi by być orłem.

Temat symboli wizerunkowych państwa polskiego omówiony zostanie 27 października (niedziela — godz. 11:00) w ramach otwartego panelu dyskusyjnego na Targach Wiedzy Graficznej „Future in Design”, organizowanych przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej w Warszawie. W panelu uczestniczyć będą m.in. Andrzej Heidrich — projektant polskiego godła państwowego, Tom Dorresteijn — Studio Dumbar (Holandia), Leszek Bielski — projektant, Janusz Sibora — historyk, badacz dziejów dyplomacji i protokołu dyplomatycznego, Piotr VaGla Waglowski — prawnik, Andrzej-Ludwik Włoszczyński — projektant oraz Aleksander Bąk (więcej: STGU).*


--
TARGI WIEDZY GRAFICZNEJ 2013
FUTURE IN DESIGN
26–27 października 2013
Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego, ul. Stefana Czarnieckiego 51, Warszawa
Organizator: Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej (STGU)










herb projekt gmina wieś Wojcieszyce symbole urzędowe insygnia grafika użytkowa Aleksander Bąk




Sołtys na zagrodzie równy Wojewodzie


Ustanowienie oficjalnych symboli urzędowych, bez względu na to czy dotyczy województwa, powiatu, miasta, gminy czy też w końcu sołectwa, jest ważkie decyzyjnie, gdyż wymaga odpowiedzialności. Zarówno od decydentów, jak i projektantów. Herb — choćby nawet dla małej wsi — to zawsze będzie znak tożsamościowy. Herb nie jest jedynie oficjalnym znakiem urzędowym, ale przede wszystkim symbolem społeczności tworzącej „Małą Ojczyznę”. Nosi w sobie przekaz aksjologiczny i emocjonalny, z którym utożsamiają się nim sygnujący. Jego wizerunek tworzony być winien według wymagających profesjonalizmu zasad sztuki heraldycznej oraz zasad projektowania graficznego.

Czy zatem wiejski sołtys może czuć się równy wojewodzie? Jak najbardziej — o ile umie „zawalczyć” o wizerunkową wartość swojego sołectwa. W ramach „dobrej rady” dla Rady Sołeckiej wsi Wojcieszyce — autorska koncepcja herbu i flagi wywiedziona z miejscowej tradycji historycznej.* (więcej: case 21)


--











konkurs na plakat Idiota Dostojewski Teatr Bagatela projekt Aleksander Bąk



Teatralne robienie idioty


Teatr Bagatela > Aktualności > Konkurs na plakat do „Idioty”: „Wszystkim Autorom nadesłanych prac serdecznie dziękujemy za wzięcie udziału w naszym konkursie. Po burzliwych i długotrwałych naradach jury konkursu na projekt graficzny plakatu oraz logotypu spektaklu do sztuki „Idiota” w rezyserii Norberta Rakowskiego postanowiło nie nagradzać żadnej z propozycji. Pomimo nadesłanych wielu ciekawych prac, ani jedna nie uchwyciła ostatecznie klimatu adaptacji powieści Dostojewskiego, nadanego inscenizacji przez reżysera.”*


Komentarz: Z gustami się nie dyskutuje, z klimatem również — tym bardziej, że go nie „zbriefowano”. Z formalnymi rozstrzygnięciami już można. Zawodowe odgrywanie idioty przez aktora w ramach jego teatralnej profesji nie dziwi, jednakże robienie idioty z projektanta przez cały teatr budzi nie tyle zdziwienie, co dezaprobatę. Niniejszym Teatr „Bagatela” w Krakowie zostaje nominowany do tytułu „darmozjada wartości intelektulanych” i uhonorowany „Łyżką”. Dodajmy — tępą łyżką.

Smaczku całej sytuacji dodaje fakt, że anonsowane „trudności” z procedowaniem konkursu, zasygnalizowane w sierpniu na fanpejdżu teatru na Facebook'u, zostały cichaczem usunięte/schowane. Przesłany na konkurs projekt plakatu okazał się być proroczym…


konkurs na plakat Idiota Dostojewski Teatr Bagatela Facebook


--











logo NQ Naming Qualified  branding naming design Aleksander Bąk



Znak dla poszukiwaczy wyzwań, pionierów i ludzi zmieniających świat


„NQ naming qualified” — branding językowo zaprojektowany i zmierzony. Jedyna w swoim rodzaju technologia lingwistyczna do tworzenia i oceny nowych słów, przygotowanych w jednym celu: zwycięstwa nad konkurencją. Technologia, dzięki której każdą propozycję nazwy można obiektywnie zmierzyć. Zindywidualizowana usługa obejmuje projektowanie nazw, raporty, zaprojektowanie tageline’ów, claimów, internetowych tagów, tworzenie architektury marki lub całościowy projekt nazwy z logotypem.*


--











Dni Suwałk logo Miś UśMich Jarmark Kamedulski projekt Aleksander Bąk



Dni Suwałk 2013


Już po raz drugi świętu miasta patronuje Miś UśMich. Nic tak nie cieszy autora jak fakt, że wizerunkowy symbol wrasta w emocjonalną tożsamość jego mieszkańców (patrz: case-by-case — Znak marki Suwałki).


--
Miś UśMich — maskotka promocyjna miasta Suwałki
suwalki.eu











projekt graficzny okładka Lolita cover design Nabokov, The New Yorker, Aleksander Bąk



Projekt okładki powieści Lolita zaprezentowany w The New Yorker.


--












Powstanie Warszawskie 1944 Polska Walcząca Kotwica Syrenka plakat Aleksander Bąk



1 sierpnia — 69 rocznica Powstania Warszawskiego


--
Plakat autorski











Ustawa gender Grodzka Sejm RP płeć określenie



Byt określi świadomość


Poselski projekt ustawy o uzgodnieniu płci — Anna Grodzka (d. Krzysztof Bęgowski), Ruch Palikota


--
Plakat autorski











Prezydent Komorowski jajko Łuck 2013 Wołyń 1943 ludobójstwo rzeź wołyńska



„Zamach” w Łucku


--
Plakat autorski











Wołyń 1943 ludobójstwo Polaków genocide atrox UPA ukraińska rzeź wołyńska zbrodnia banderowska



Wołyń 1943 — ukraińskie ludobójstwo na ludności polskiej


--
Plakat autorski













generał Wojciech Jaruzelski 90 lat komunista aparatczyk sowiecki stan wojenny plakat Aleksander Bąk


Gensanctissimus


Środowiska postkomunistyczne świętują 90 urodziny generała Wojciecha Jaruzelskiego.


--
Galeria plakatu autorskiego












Lolita The Story of a Cover Girl okładka projekt graficzny Aleksander Bąk


Lolita — The Story of a Cover Girl


Autorski projekt okładki powieści Władimira Nabokowa „Lolita” ukaże się wśród 80 wybranych kreacji, przygotowanych przez grafików i ilustratorów z całego świata — takich jak (od lewej) Michael Bierut, Paula Scher, Ellen Lupton, Jessica Helfand, Jessica Hische i Peter Mendelsund. Lolita — The Story of a Cover Girl to publikacja Johna Bertrama, zawierająca przekrojowe omówienie dokonane przez uniwersyteckich znawców literatury oraz krytyków projektowania graficznego.


Lolita Nabokov Putnam 1958

Chcę 
czystych kolorów, rozsnuwających się chmur, precyzyjnie oddanych szczegółów, słonecznych promieni nad opadającą drogą, w której bruzdach i koleinach odbijać się będą po deszczu refleksy światła. I żadnych dziewczyn. Jeśli nie da się znaleźć tego rodzaju ekspresyjnego malarstwa artystycznego, użyjmy nieskazitelnie białej okładki (z materiałopodobnego papieru zamiast zwykłego błyszczącego), z tytułem „Lolita” w czerni, zapisanym pogrubionym krojem literniczym.*





--
Lolita — The Story of a Cover Girl: Vladimir Nabokov's Novel in Art and Design, John Bertram, Yuri Leving, Print  2013
John Bertram — redaktor Venus Febriculosa, portalu poświęconego współczesnej literaturze i sztuce oraz projektowaniu książek.
* Z listu Władimira Nabokowa do wydawcy Waltera J. Mintona, w odpowiedzi na pięć projektów okładek przygotowanych dla pierwszej amerykańskiej edycji „Lolita” (23.04.1958)











Nasze Matki nasi Ojcowi, Unsere Mütter unsere Väter, ZDF


Ich święte matki, ich święci ojcowie


Autorski plakat komentujący niemiecki trzyczęściowy serial wojenny „Nasze matki, nasi ojcowie” (Unsere Mütter, unsere Väter) w reżyserii Nico Hofmanna, wyprodukowany przez niemiecką telewizję publiczną ZDF i wyemitowany przez publiczną telewizję polską na antenie TVP1.


Komentarz: Historia uczy, że… lubi się powtarzać. Warto przypomnieć powołany w Niemczech za czasów Bismarcka „Reptilienfonds” — Fundusz gadzinowy, mający służyć pozyskiwaniu dziennikarzy dla celów propagandowych. W latach niemieckiej okupacji rolę tub propagandowych pełniły polskojęzyczne gazety, zwane „gadzinówkami”.

Nico Hofmann to niemiecki reżyser i autor scenariuszy realizowanych w tzw. nurcie „Docutainment”, krytykowany za schlebianie masowym gustom i produkcję kiczu historycznego. Hofmannowi zarzucano także sympatyzowanie z przestępcami wojennymi, trywialne przedstawianie wydarzeń, a przede wszystkim nadmiar emocjonalnego dramatyzowania scenariuszy filmowych. 

„Popularno-naukowa dokumentalistyka”, stworzona dla potrzeb niemieckiej telewizji publicznej ZDF przez niemieckiego dziennikarza Guido Knoppa, krytykowana jest przede wszystkim za pomniejszanie odpowiedzialności Niemiec za wydarzenia II wojny światowej. Stosowana formuła „emocjonalizowanych” wywiadów z naocznymi świadkami, poprzez skupienie się wyłącznie na przeżyciach jednostek, prowadzi do przesłonienia, a wręcz ukrycia historycznych faktów oraz uniemożliwia dokonanie obiektywnej oceny. Dotyczy to w szczególności tematów związanych z wypędzeniami i przesiedleniem Niemców. Stosowana socjotechnika polega na odpowiednim przedstawianiu bohaterów wywiadów poprzez przypisanie im emocjonalnych ról, z którymi publiczność podświadomie się utożsamia, dzięki czemu współcześni Niemcy mogą dokonać rozgrzeszenia ich przodków.

W serialu „Nasze matki, nasi ojcowie” socjotechnicznym zabiegiem jest zderzenie indywidualnej wrażliwości niemieckich bohaterów serialu z okrutnym obrazem wojennej rzeczywistości. Wzmocnieniem tej komunikacji jest wykreowany wizerunek żołnierzy Armii Krajowej w zamykającym serial odcinku — zatem ewidentnie obliczonym na zapamiętanie — zgodny z okupacyjną propagandą: brudnych polskich bandytów, grubiańskich i wyrachowanych, a przede wszystkim antysemickich. Tu nie ma mowy o przypadkowości całościowej narracji, zarówno na poziomie rysowania filmowych sylwetek, jak i używanych rekwizytów. Dowodem na ideowo przemyślane stosowanie wybranych detali jest ukazanie zniszczonego czołgu z taktycznym numerem 102 — propagandowej „ikony” PRLowskiej kinematografii wojennej.

Uprawniomym wydaje się zatem stwierdzenie, że założony „święty” cel wewnątrzniemieckiego pojednania pokoleń, osiągany jest nie tyle poprzez grę na emocjach oraz fałszowanie historii, ale przez szarganie świętości ofiar wojennej agresji niemieckiego państwa.


--
Heiligket (niem.) świętość











godło herb RP standaryzacja graficzna identyfikacja wizualna rządu Aleksander Bąk


Standaryzacja tożsamości wizualnej administracji państwowej


Jest szansa, żeby jeszcze w tym roku wszystkie ministerstwa polskiego rządu posługiwały się wspólnym wizerunkiem państwowego symbolu. Projekt standaryzacji graficznej obejmuje najbardziej istotne dla urzędów państwowych pola użytkowania herbu Rzeczypospolitej Polskiej. Opracowanie oparte na ustawowym wzorze herbu, służyć ma ujednoliceniu tożsamości wizualnej wszystkich urzędów centralnych.


--
Standaryzacja tożsamości wizualnej administracji rządowej Rzeczypospolitej Polskiej
Wzór herbu państwowego — załącznik nr 1 ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych (Dz.U.2005.nr235. poz.2000)











Niemiecki Obóz Koncentracyjny Śmierci, German Concentration Death Camp, Deutsche Konzentrationslager Vernichtungslager



Prawda przeciw fałszowaniu historii


Autorski plakat wspierający działania podjęte przeciw używaniu w zagranicznej prasie sformułowań: „polskie obozy koncentracyjne / polskie obozy śmierci / obozy zagłady w Polsce”. 

14 czerwca — Narodowy Dzień Pamięci Ofiar Nazistowskich Obozów, ustanowiony 2006 roku uchwałą Sejmu RP w 66 rocznicę pierwszego transportu więźniów do KL Auschwitz.**

W 2007 roku na 31 sesji Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO zatwierdzono wniosek Polski o zmianę nazwy obozu „KL Auschwitz” na liście Światowego Dziedzictwa. Oficjalna nazwa brzmi: Auschwitz Birkenau — Niemiecki Nazistowski Obóz Koncentracyjny i Zagłady (1940-1945) / Auschwitz Birkenau — German Nazi Concentration and Extermination Camp (1940-1945).***


Komentarz: Wydaje się zasadne podjęcie zdecydowanych działań z fałszowaniem prawdy historycznej. Niezbędne jest podkreślanie nie tylko niemieckiej administracji samymi obozami, ale także wskazywanie ich umiejscowienia na terenach administrowanych przez rząd Trzeciej Rzeszy — w Niemczech/Rzeszy lub Generalnym Gubernatorstwie. Walka o dobre imię państwa polskiego i jego obywateli jest szczególnie ważna w kontekście nieustannych oskarżeń Polaków o antysemityzm, faszyzm i nietolerancję, podejmowanych nie tylko przez ośrodki zagraniczne, ale także krajowe.


--
* Poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli — Ewangelia św. Jana
** Uchwała Sejmu RP z dn. 8.06.2006 r. (M.P. 2006 nr 40 poz. 435)
*** 31st Session of the World Heritage Committee UNESCO, Christchurch, 2007 (WHC-07/31.COM/24)











4 czerwca Dość! Aleksander Bąk



--
4 czerwca











logo Budowa platformy e-usług Urzędu Komunikacji Elektronicznej UKE  KM System Jaworzno rażąco niska cena dumping



Urząd administracji rządowej stać jedynie na logo za złotówkę plus VAT*


Z korespondencji indywidualnej z UKE z dn. 29.05.2013 r.: „Uprzejmie informuję, że na zaproszenie do złożenia oferty cenowej na opracowanie loga projektu „Budowa platformy e-usług Urzędu Komunikacji Elektronicznej” odpowiedziało 24 podmiotów. Wybrana została oferta firmy KM System z Jaworzna, która zaoferowała kwotę 1,23 brutto za wykonanie przedmiotu zamówienia. […]”


Komentarz: Urząd Komunikacji Elektronicznej najwyraźniej wstydzi się opublikować oficjalne ogłoszenie o wyborze najkorzystniejszej oferty na stronie zamówień publicznych. Więcej ciekawostek z rzeczywistości konkursowo-przetargowej w zakładce: SalonOdrzuconych >>


--
* Urząd Komunikacji Elektronicznej 
— zaproszenie do składania ofert 
na opracowanie logo 
projektu Budowa platformy e-usług Urzędu Komunikacji Elektronicznej 
realizowanego w ramach 7. osi priorytetowej 
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.











SWPS Szoła Wyższa Psychologii Społecznej komunikacja wizualna wizerunek nowy wymiar uczelni Aleksander Bąk



Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej


Uczelnia wdraża autorski koncept wizerunkowy, opracowany na bazie nowej strategii komunikacji marki.


--











Logolounge 8 logo znak graficzny projekt Aleksander Bąk



LogoLounge 8


6 autorskich projektów znaków graficznych zostanie opublikowanych w 8 wydaniu „LogoLounge”, pośród 2.000 projektów wyselekcjonowanych z 35.000 nadesłanych do aktualnej edycji. Seria „LogoLounge” jest obecnie wiodącą publikacją światowego przeglądu projektów znaków graficznych.


--
LogoLounge 8 — 2000 International Identities by Leading Designers
© 2013 by Bill Gardner











Manifest Autorski Łyżki prawo autorskie Aleksander Bąk wartości intelektualne plagiat kradzież konkurs przetarg



„Manifest Łyżki”


Nie jestem Anonimowy.
Jestem Autorem.
Nie pracuję za darmo.
Nie okradaj mnie.
Szanuj mnie.


Ja, Twórca, w celu stworzenia doskonalszego, wizerunkowego symbolu sprawiedliwości, zapewnienia wszechstronnego poszanowania, umożliwienia wspólnej obrony i popierania wartości intelektualnych oraz zagwarantowania ochrony dla autorów i dla ich dzieł, uchwalam niniejszym Autorski Manifest i ustanawiam łyżkę symbolicznym narzędziem egzekucji praw autorskich.


15 maja 2013 roku


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

— Dlaczego łyżkę, a nie topór?
— Ponieważ jest tępa — będzie bardziej bolało! *

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


--
* Więcej w zakładce manifest >>











logo Międzynarodowy Dziecięcy Festiwal Piosenki i Tańca w Koninie, Jerzy Bąk, Jacek Doszyń, projekt, International Children's Song and Dance Festival in Konin



Le mieux est l'ennemi du bien *

Po 34 latach, Międzynarodowy Dziecięcy Festiwal Piosenki i Tańca w Koninie, dokonał zmiany znaku graficznego imprezy. Autorem dotychczasowego znaku oraz całościowej identyfikacji wizualnej festiwalu jest Jerzy Bąk. Wybór nowego symbolu nastąpił w drodze otwartego konkursu, którego laureatem został Jacek Doszyń (ilustracja po prawej). Według oceny jury „Oceniony projekt autorski spełnia wszelkie wymogi organizatorów”, a zdaniem Elżbiety Miętkiewskiej-Markiewicz, dyrektor Konińskiego Domu Kultury — organizatora festiwalu — „Ostateczny efekt jest bardzo zadowalający”.


Komentarz: Nowy znak jaki jest każdy widzi. Jakich wymogów nie spełnia — pozostawiam obiektywnej ocenie zainteresowanych, gdyż formalnie, z uwagi na relację rodzinną, moja ocena odebrana będzie jako „nieobiektywna”. Natomiast oceniając problem w szerszym kontekście wizerunkowo-prawnym, jedno jest pewne — jest to wzorcowy przykład trudności z rozumieniem zagadnień prawa autorskiego i wynikających z niego konsekwencji, w zakresie profesjonalnej współpracy z projektantami.

Dodatkowo należy zauważyć, że nagminne stosowanie formuły „otwartych konkursów” lub tzw. przetargów kreatywnych, dla pozyskania komercyjnych opracowań, jest tak naprawdę żądaniem wykonania pracy za darmo. Działanie takie świadczy nie tylko o braku zrozumienia dla wartości profesjonalnego projektowania, ale przede wszystkim odzwierciedla brak szacunku dla autorów, wartości intelektualnych oraz zawodu projektanta. Decydują o tym — w majestacie „regulaminowego/przetargowego prawa” — osoby zatrudnione na stałych umowach o pracę i opłacane zagwarantowanym w nich, comiesięcznym wynagrodzeniem. Co gorsze, w tym przypadku dotyczy to instytucji, mającej nie tylko nominalnie, ale przede wszystkim praktycznie — w ramach swojej publicznej misji — upowszechniać dobre wzorce w obszarze szeroko rozumianej kultury.


--
* „Lepsze jest wrogiem dobrego” — Voltaire (François-Marie Arouet) — Dictionnaire philosophique. Art dramatique, 1764
Logo festiwalu 1979/2012 — autor: © 1979 Jerzy Bąk, Poznań
Nowe logo festiwalu © KDK 2013 — autor: Jacek Doszyń, Wrocław











Bydgoski Festiwal Nauki 2013 złap bakcyla nauki Aleksander Bąk Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy



Bakcyl działa

Już po raz czwarty, pod autorskim znakiem „Bakcyla” oraz hasłem Złap bakcyla nauki, odbędzie się „Bydgoski Festiwal Nauki”, którego organizatorami są  Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy oraz Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy. Celem Festiwalu jest rozbudzenie zainteresowań osiągnięciami naukowymi i technicznymi, a także kulturą i sztuką. Tegoroczny festiwal zakłada popularyzację edukacji ekologicznej oraz szeroko rozumianej nauki przyrodniczej, wśród mieszkańców Bydgoszczy i regionu. *


--









samolot rządowy Orzeł Biały barwy narodowe Aleksander Bąk


Nad nami Orzeł Biały…

Nowe malowanie samolotu rządowego Embraer 175, użytkowanego na potrzeby transportu VIP. Przygotowany projekt przewiduje umiejscowienie stylizacji koronowanej głowy orła na stateczniku oraz zmianę umiejscowienia herbu państwowego, dotychczas zasłanianego przez otwierane drzwi samolotu. (patrz tu: Herb RP za drzwiami…)


--
Dzień Flagi
Opracowanie na podstawie dokumentacji Embraer-175, E-Jets Family © Embraer 2007









World Communication Design Day 2013 ICOGRADA Dzień grafika Aleksander Bąk


„1Love1Word” — 50 lat ICOGRADA

27 kwietnia — World Communication Design Day / Światowy Dzień Komunikacji Wizualnej — pod hasłem „1Love1Word”, obchodzona jest w tym roku 50 rocznica utworzenia międzynarodowej organizacji ICOGRADA (International Council of Graphic Design Associations)*, działającej na rzecz wzrostu znaczenia komunikacji wizualnej i zawodu projektanta.


World Communication Design Day ICOGRADA 50 Dzień Grafika Aleksander Bąk


--









Aleksander Bąk projektowanie logo grafiki użytkowej Wielkanoc








logo projektowanie graficzne Aleksander Bąk ferie zimowe


Przerwa zimowa — nie budzić do wiosny








logo Aleksander Bąk Salon odrzuconych konkurs na logo znak graficzny projekt graficzny


W ramach tradycyjnej „noworocznej inwentury” przygotowany został Salon odrzuconych, obrazujący prozaiczną tezę, że „raz się wygrywa, a przegrywa się nie raz”.








projekt okładki Aleksander Bąk Vabank Jolanta Czapczyk W drodze


Jolanta Czapczyk — Vabank czyli życie pesymisty

Na linę życia wpadamy z nagła i znienacka, i absolutnie nie z własnej woli. Od początku mamy trudności z utrzymaniem równowagi i wiele czasu trzeba zanim nauczymy się balansować na jego cienkiej linii. W tej ciągłej walce o godny pion odkrywamy jednak, że wbrew naszym wysiłkom i tak wszystko jest na opak. Wywracani co rusz do góry nogami, zmuszeni jesteśmy do bolesnego poznawania zasad życia via rzyć. Po wielokrotnych „wańkach-wstańkach” przychodzi wreszcie moment, w którym zaprzestajemy tej nierównej walki z fizycznym bezprawiem, pozostawiając nasze pionowe „być albo nie być” temu, co poza nami. I nagle — cud niezasłużony, łaska Nieba (zrządzenie losu dla tych, którym wiara „nie si”) — odkrywamy, że pozycja wertykalna może mieć także wektor ujemny. Że zwisając też można żyć, choć to niejako wbrew grawitacji i generalnie na odwrót. Lecz kiedy w końcu, dzięki trzymanej w rękach balansowej żerdce, udało się nam już jako tako opanować zdolność do sprawowania w tej pozycji życiowych funkcji, przylatuje taki mały p...ny* motylek, który siada sobie na jednym końcu tej żerdki i… @#$%&!

Recenzja autora okładki — niepoprawnego optymisty z życiowo ukształtowanym pesymistycznym radykalizmem.


* p…iękny  inaczej








Aleksander Bąk logo projektowanie grafika użytkowa


Kto daje ten w 3rójnasób otrzymuje — z królewskimi życzeniami na kolejny rok.


* επιφάνεια — objawienie, ukazanie się (gr.) Objawienie Pańskie / Święto Trzech Króli







Aleksander Bąk herb projekt logo grafika użytkowa heraldyka Rzekuń


Tradycja zobowiązuje

Opracowanie statutowych symboli Gminy Rzekuń jest okazją do podjęcia rodzinnej tradycji projektowania symboli heraldycznych dla samorządów terytorialnych, realizowanego w autorskiej pracowni artysty-plastyka Jerzego Bąka — ojca [więcej: case17 >> oraz heraldyka samorządowa >>].

(XII 2012 / I 2013)













• Konkursowi piraci, Przetargowe wampiry i (bez)Prawni kaci >>
• Warmia — Rebelia Kultury >>
• Inowłódz — Zamek Kazimierza WIelkiego >>
• Nie bądź Yelloń! >>
• Wodne Centrum w Parczewie >>
• Plakat Roku Janusza Korczaka >>
• Nowa limuzyna prezydencka >>
• Głuszyca >>
• Wrocław — Nowe Żerniki >>
• Ustronie Morskie >>